Varför blir inte strategierna förverkligade?

Många gånger blir strategidokument och vägvalsbeslut tagna under affärsplaneprocessen liggande i en skrivbordslåda (eller kanske snarare i en servermapp numera). Man fortsätter ute i organisationen med ”business as usual” och vardagen blir inte speciellt påverkad av det strategiska arbetet som lagt ner. Känner du kanske igen dig i det här?

Varför är det så? En som tydligen funderat en del på det, och generöst delar med sig är Thomas Barregren, grundare av Kntnt. Det har han skrivit väldigt överskådligt och enkelt om här, på företagets blogg. Och även om inlägget (och företaget) handlar om Content Marketing i första hand, så tycker jag att tänket är applicerbart på all typ av strategier.

Det handlar om att man behöver överbrygga det hålrum som blir mellan strategiska planer och vardagsplaner/rutiner med det som Thomas kallar operativa planer. De som beskriver hur man ska arbeta mer konkret, inom olika områden och funktioner, i företaget. Taktiken som jag nämnde i inlägget igår.

Jag gillar det här.

(Låt dig inte avskräckas av att inledningen av inlägget är lite specifikt för webb/marknadsföring, längre ner lyfter han diskussionen till det strategiska perspektivet.)

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s